SENI PERSEMBAHAN
PERFORMING ARTS
PANDUAN KRITERIA DAN STANDARD BAGI KURSUS PENGAJIAN DALAM BIDANG
SENI
PERSEMBAHAN
CABARAN
· Seni
persembahan memainkan peranan penting dan berkembang dalam masyarakat kita.
· Pembangunan
dalam bidang seni persembahan dapat dikenal pasti dalam konteks sosial, ekonomi
dan budaya.
· Seniman
masa ini dan akan dating perlu berpengetahuan, berkemahiran, kreatif, inovatif,
analitis dan kritis untuk memenuhi permintaan masyarakat.
· Amalan
seni memerlukan lulusan memaksimum potensi mereka dan membangunkan kebolehan
individu dan menyumbang secara berkesan kepada pembangunan industri seni
persembahan yang pesat berkembang.
· Bantuan
kewangan dan perundangan sektor kerajaan dan swasta penting untuk pertumbuhan
dan maruah seni persembahan.
MATLAMAT PENDIDIKAN / OBJEKTIF AM KURSUS PENGAJIAN
SENI PERSEMBAHAN
Untuk melatih dan
melahirkan pendidik, ahli persembahan, pencipta, pengurus dan personel relevan
yang kreatif, inovatif, analitis dan berpengetahuan untuk berkhidmat kepada
masyarakat dan memenuhi keperluan berbagaibagai sektor industri seni
persembahan. Objektif pendidikan setiap tahap pengajian seni persembahan
dinyatakan seperti yang berikut ;
Sijil
a. Untuk
memberi pengetahuan asas dalam amalan seni persembahan dengan kursus pengajian
latihan berorientasikan kemahiran vokasional.
b. Untuk memberi fokus kepada
pembangunan kemahiran asas persembahan / teknikal
bersesuaian dengan disiplin tertentu.
c. Untuk menggalakkan kepekaan
estetik, artistik dan budaya.
Diploma
a. Untuk menyediakan pengetahuan dan
kefahaman khusus dalam pembangunan kemahiran kreatif dalam seni persembahan.
b. Untuk memudahkan pembangunan
kemahiran penyelesaian masalah yang berkesan dalam pelbagai situasi
pembelajaran dan mencipta persekitaran yang menggalakkan eksplorasi idea-idea
yang ekspresif, analitis dan kreatif di samping memperoleh kemahiran penilaian.
c. Untuk memupuk keupayaan bekerja
dengan cekap dan menggunakan kemahiran yang diperoleh (termasuk teknologi) pada
tahap yang sesuai dalam konteks yang relevan selaras dengan bidang pekerjaan
yang luas dalam industry seni persembahan.
d. Untuk memberi latihan ke arah
memahami isu-isu dalam konteks yang luas dan kaitannya dengan aktiviti-aktiviti
profesional.
e. Untuk menyediakan kemahiran
kritikal ke arah penilaian dan komunikasi idea serta teknik-teknik artistik.
Ijazah Sarjana Muda
a. Untuk membangunkan kemahiran dan
pengetahuan khusus yang menggalakkan keupayaan profesional dan kognitif yang
perlu untuk industri seni persembahan.
b. Untuk memupuk dan mengaitkan asas
sejarah, teori dan praktikal dalam seni persembahan dalam persekitaran yang
menggalakkan dan memupuk kreativiti, analisis
kritikal dan pembangunan pengetahuan.
c. Untuk mempermudah pembangunan
pemikiran kritikal dan pemahaman kontekstual
bersesuaian dengan amalan profesional.
d. Untuk menyediakan strategi
penyelidikan dan menggalakkanpembelajaran kendiri ke arah pembangunan akademik
dan profesional yang berterusan.
e. Untuk menyediakan kemahiran
berkomunikasi multimodal (contoh :penulisan, pembentangan lisan, demonstrasi,
persembahan) bagi menyatakan, memperjelas dan mempersembahkan hasil kerja yang
dicipta dan dibangunkan sepanjang tempoh belajar.
f. Untuk menyediakan pengalaman antara
disiplin yang menggalakkan pemahaman luas terhadap bidang seni persembahan
dalam konteks sosial.
HASIL PEMBELAJARAN / OBJEKTIF KHUSUS
Pada akhir kursus pengajian ini, lulusan
akan berupaya untuk :
Sijil
a. Memperlihatkan pengetahuan asas tentang
kemahiran khusus.
b. Menggunakan pengetahuan dan teknik-teknik
yang dipelajari.
c. Menyampaikan idea dan kemahiran secara
berkesan.
Diploma
a. Memperlihatkan kefahaman teori dan
praktikal.
b. Menggunakan kemahiran yang diperoleh
dari pengalaman praktikal dalam konteks profesional.
c. Bekerjasama dan menyumbang secara
berkesan dan positif dalam situasi profesional.
d. Menggunakan pengetahuan berteknologi
yang diperoleh.
e. Berkomunikasi secara berkesan dalam
konteks profesional.
f. Menggunakan penilaian kendiri secara
kritis dan analitis.
Ijazah Sarjana Muda
a. Mengenal pasti, menganalisis dan menjelaskan
hubungan antara teori dengan praktik.
b. Menggunakan kemahiran praktikal dan
profesional yang diperoleh dalam penzahiran dan pembentangan hasil kerja
kreatif.
c. Menjalankan kajian dengan kesedaran
sosial, tanggungjawab dan integriti.
d. Menangani isu-isu kompleks secara kreatif,
melalui penilaian bernas dan menyampaikan kesimpulan dengan jelas kepada
pendengar yang terdiri daripada pakar dan bukan pakar.
e. Memperlihatkan kesedaran kritikal terhadap
perkembangan semasa dan/atau perkembangan baharu dalam bidang ini.
f. Menunjukkan keaslian dalam penggunaan
pengetahuan serta pefahaman bagaimana teknikteknik penyelidikan dan pertanyaan digunakan
untuk mencipta dan menterjemah pengetahuan.
g. Menyampaikan hasil kajian dengan tepat
dan meyakinkan dengan hujah yang berstruktur dan logik.
REKA BENTUK PROGRAM
Kurikulum mesti meliputi :
ü Unsur
asas dan fundamental
ü Pengetahuan
dan kemahiran teras
ü Pengajian
kontekstual
ü Amalan
praktikal / profesional
Tempoh pengajian :
ü Sijil
: Minimum 3 semester;
ü Diploma
: 6 – 9 semester;
ü Ijazah
: 6 – 10 semester.
ü
KELAYAKAN DALAM BIDANG SENI
PERSEMBAHAN
Kelayakan dalam bidang Seni Persembahan
boleh terdiri daripada (tetapi tidak terhad) kepada yang berikut :
* Semua ijazah ialah ijazah Sarjana Muda (Kepujian)
Muzik
Sijil Muzik
o
· Persembahan
o
· Teknologi Audio
Diploma Muzik
o
· Persembahan
o
· Pedagogi
o
· Teknologi
o
· Kejuruteraan & Produksi
o
· Pengurusan & Perniagaan
Sarjana Muda Muzik
o
· Persembahan
o
· Pedagogi
o
· Teknologi
o
· Kejuruteraan & Produksi
o
· Pengurusan & Perniagaan
o
· Pendidikan
o
· Penggubahan
o
· Media
Pascaijazah (Sarjana / Kedoktoran)
ü · M.Mus. MA. MBA, M.FA,
MEd. MPhil.
ü · Kedoktoran
profesional : dalam bidang berkaitan
1.
· Doktor
Falsafah (PhD)
Seni Tari
Sijil
ü · Sijil Seni Tari
(Genre)
ü · Sijil Labanotation
ü · Sijil Persembahan
ü · Sijil Penggubahan
ü · Sijil Seni
Persembahan (Seni Tari)
Diploma
ü · Diploma Seni Tari
ü · Diploma Labanotation
ü · Diploma Koreografi
ü · Diploma Seni
Persembahan (Seni
Tari)
ü Sarjana Muda
ü · Sarjana Muda Sastera
(Seni Tari)
ü · Sarjana Muda Seni
Persembahan
ü (Seni Tari)
ü · Sarjana Muda Seni
Persembahan
ü (Seni Tari)
ü · Sarjana Muda Seni
Halus (Seni
ü Tari)
ü · Sarjana Muda Sastera
(Pengajian
ü Seni Tari)
Pascaijazah
· M.A. (Seni Tari),
M.A. (Pengajian Seni Tari),
· M.PA. (Seni Tari),
M.FA (Seni Tari)
· Ph.D. (Pengajian Seni
Tari /
Pengajian Persembahan / Etnokoreologi
/ Perubatan Seni Tari)
Drama
Sijil
ü · Sijil Lakonan
ü · Sijil Teknikal
- Teater / Produksi
ü
- Pembinaan
Set
- Pembinaan
Kostum
- Lampu
- Bunyi
- Pengurusan
Pentas
ü · Sijil Teater (Pengajian Asas)
Diploma
ü · Diploma Seni Persembahan
- Lakonan
- Pengarahan
- Penulisan
- Pengurusan
Pentas
- Pengurusan
Seni
- Reka
Bentuk Teater
- Produksi
(Televisyen & Filem)
Sarjana Muda
ü · Sarjana Muda Sastera
- Pengajian
Teater
- Seni
Pertunjukan
ü · Sarjana Muda Seni Halus
- Lakonan
- Penulisan
- Reka
Bentuk Teater
- Filem/
Produksi Televisyen
- Teater
Muzik
-
Pascaijazah
ü · Sarjana Sastera
- Pengajian
Teater
- Pengajian
Seni Pertunjukan
- Teater
dalam Pendidikan
- Pengurusan
Seni
- Dasar
Seni
ü · Sarjana Seni Halus
- Lakonan
- Pengarahan
- Penulisan
- Teater
untuk Belia
- Reka
Bentuk Teater
- Lampu
- Kostum
- Set
- Bunyi
- Produksi
Filem dan Televisyen / Pasca
produksi
- Pengarahan Filem
- Sinematografi
- Penyuntingan
ü · Doktor Falsafah (PhD)
- Sejarah Teater
-
Dramaturgy
- Pengajian Persembahan
-
*Sarjana Seni Halus (M.FA) ialah
ijazah profesional yang tertinggi ditawarkan oleh universiti di Amerika
Syarikat, United Kingdom dan Kanada yang memerlukan kelayakan matrikulasi tidak
kurang daripada 3 tahun. Ijazah ini diiktiraf setara dengan Ph.D. untuk kerjaya
di dalam dan di luar dunia akademik yang memerlukan kepakaran dengan pengalaman
dan
penciptaan.
KAEDAH PENGAJARANPEMBELAJARAN
Semua pengajar perlu sedar dan patuh kepada
amalan terbaik dalam keselamatan dan kesihatan dalam disiplin masing-masing
serta amalanamalan lain yang dilaksanakan.
1. Kaedah pengajaran-pembelajaran termasuk,
tetapi tidak terhad, kepada berikut sebagaimana dilaksanakan di tahap yang
relevan;
-
Kuliah,
pengenalan dan taklimat tentang projek / tugasan / topik / isu-isu.
-
Demonstrasi
dan arahan ke atas kemahiran hands-on
dalam
studio / bengkel /makmal.
-
Pengalaman
praktikal dan latihan hands-on dalam bidang
1.
berkaitan.
-
Tutorial
– projek studio atau pembangunan tugasan (kumpulan dan / atau individu).
-
Pembentangan–
menyampaikan (penulisan dan lisan) hasil projek.
-
Kritikan
dan diskusi – kumpulan dan/atau individu
-
Formatif
– maklum balas kemajuan projek secara lisan dan bertulis dan ringkasan bertulis
(sebahagian atau keseluruhan) di atas projek dan / atau modul, dan / atau
tugasan.
-
Apresiasi
dan kritikan terhadap persembahan.
-
Kelas
sarjana oleh pakar, para profesional dan pengamal.
-
Merekodkan
dan menganalisis pertumbuhan artistik dan pengalaman peribadi melalui jurnal
dan esei reflektif.
-
Persembahan
secara individu atau berkumpulan di hadapan penonton atau pensyarah/mentor.
2. Pelajar ijazah perlu menghasilkan sebuah
tesis berasaskan penyelidikan atau persembahan atau mengambil modul yang
setara.
3. Bagi ijazah profesional /
gunaan,sangkutan industri / penempatan pekerjaan dan pengalaman produksi
hendaklah menjadi sebahagian daripada unsur elektif setelah mendapat
persetujuan antara institusi dengan cadangan pelajar.
PENILAIAN PELAJAR
Penilaian berasaskan prestasi atau keupayaan.
Ini termasuk kerja kursus, peperiksaan, portfolio, jurnal, esei, projek,
persembahan, pembentangan, kemahiran komunikasi dan penyertaan secara lisan
atau bertulis dan penglibatan.
Sijil
1. Kriteria penilaian boleh dilakukan dalam
bentuk:
a. Mata pelajaran kemahiran teras:
-
kerja
kursus (projek dan /atau tugasan);
-
projek
akhir / tugasan;
-
peperiksaan
b. Mata pelajaran teori dankontekstual
:
-
Kerja
kursus (projek /tugasan);
-
Peperiksaan
akhir / kertas kerja / projek.
2. Kriteria penilaian bagi mata pelajaran
kemahiran teras boleh merangkumi aspek:
a. Idea / konsep;
b. Persembahan visual / aural;
c. Aplikasi kemahiran, teknik dan media;
d. Kaedah pembentangan:
-
Komunikasi
lisan / bertulis
-
Demonstrasi
keupayaan melalui persembahan penzahiran fizikal atau rendering.
e. Penilaian sangkutan
industri / penempatan pekerjaan (yang mana
berkaitan);
f. Aspek
lain yang berkaitan.
Diploma
1. Penilaian boleh
dikendalikan dalambentuk berikut:
a. Mata pelajaran
kemahiran teras:- kerja
kursus (projek dan / atau tugasan);
- jurnal;
- tugasan / projek akhir;
- peperiksaan
b. Mata pelajaran teori dan
pengajian kotekstual:
- kerja kursus – tugasan /projek kajian / penyelidikan;
- peperiksaan / kertas kerja /projek.
2. Kriteria penilaian bagi
mata pelajaran kemahiran teras boleh merangkumi aspek berikut:
a. Idea / konsep /
rasional;
b. Pembentangan
visual/aural idea / konsep / rasional;
c. Aplikasi / penjelajahan
/ eksploitasi kemahiran, teknik dan media;
d. Kaedah pembentangan:
- Komunikasi lisan / bertulis
- Demonstrasi kebolehan melalui persembahan atau penzahiran fizikal
atau rendering
- Bukti pembelajaran, survey , penyelidikan dan rujukan
e. Penilaian sangkutan
industri / penempatan pekerjaan (yang mana berkaitan);
f. Aspek lain yang
berkaitan.
Ijazah Sarjana Muda
1. Penilaian boleh dilakukan dalam bentuk
berikut:
a. Mata pelajaran kemahiran teras:
-
kerja
kursus (projek dan/atau tugasan);
-
projek /
tugasan akhir;
-
peperiksaan
b. Mata pelajaran teori dan pengajian
kontekstual:
-
Kerja
kursus – tugasan / projek berasaskan survey atau penyelidikan;
-
Peperiksaan
/ kertas kerja / projek.
2. Kriteria penilaian bagi mata pelajaran
kemahiran teras boleh merangkumi aspek aspek:
a. Idea / konsep / rasional;
b. Pembentangan aural / visual penzahiran
idea / konsep / rasional;
c. Aplikasi / eksplorasi / ekspoitasi kemahiran,
teknik dan media;
d. Kaedah pembentangan:
-
Komunikasi
lisan / bertulis
-
Bukti
pembelajaran analitis, survey, penyelidikan, penemuan dan rujukan
e. Penilaian sangkutan industri
/penempatan pekerjaan (yang mana berkaitan);
f. Aspek-aspek lain yang berkaitan.
PEMILIHAN PELAJAR
Kelayakan masuk minimum* bagi semua
tahap pengajian:Temu duga, uji bakat atau portfolio adalah perlu (di mana
berkenaan)
Sijil
PMR atau yang setara, temu duga, uji bakat
dan / atau RPL**
Diploma
SPM atau yang setara, dan/atau temu duga,
uji bakat, portfolio, surat sokongan dan/atau RPL Ijazah Sarjana Muda STPM atau
yang setara, Diploma dan/ atau RPL
**RPL (Pembelajaran Terdahulu yangDiiktiraf)
STAF AKADEMIK
Nisbah staf akademik
denganpelajar ialah:
ü Sijil
- 1:25 pelajar
ü Diploma
- 1:20 pelajar
ü Sarjana
muda - 1:15 pelajar
Nisbah staf separuh masa :sepenuh masa
mengikut peringkat :
ü Sijil
- 70% : 30%
ü Diploma
- 60% : 40%
ü Ijazah - 40% : 60%
*Calon
yang diterima masuk dengan kelayakan rendah daripada yang ditetapkan oleh Kementerian
hendaklah dimaklumkan bahawa mungkin mereka tidak akan layak mendapat pinjaman
daripada kerajaan atau swasta dan Sijil Kelulusan mereka tidak diiktiraf oleh
Jabatan Perkhidmatan Awam
3. Peratusan staf akademik sepenuh masa
dengan Ph.D. (bagi institusi yang mengendalikan kursus pengajian pascaijazah)
adalah seperti berikut:
(a) Bagi institusi yang berorientasikan
kerja kursus / pengajaran : 20-50%.
(b) Bagi institusi yang berorientasikan
penyelidikan : 50- 75%.
4. Kelayakan minimum staf akademik ialah:
Sijil
Ijazah sarjana muda ATAU diploma dengan
3 tahun pengalaman kerja yang relevan ATAU pencapaian profesional dalam bidang
berkaitan tertakluk kepada penilaian rakan sejawat.
Diploma
Ijazah sarjana muda ATAU diploma dengan
5 tahun pengalaman kerja yang relevan ATAU pencapaian profesional dalam bidang
yang berkaitan tertakluk kepada penilaian rakan sejawat. Ijazah Sarjana Muda Sarjana
ATAU sarjana muda dengan 5 tahun pengalaman yang signifikan dalam bidang khusus
ATAU kepakaran
yang diiktiraf dalam bidang khusus tertakluk
SUMBER PENDIDIKAN
Institusi perlu mematuhi peruntukan keselamatan
dan kesihatan yang termaktub dalam Akta Pekerjaan,Keselamatan dan Kesihatan
1994.sumber-sumber termasuk, tidak
terhad kepada, keperluan seperti yang
sesuai:
a. Kemudahan fizikal
ü · Dewan / bilik kuliah;
ü · Studio untuk
pengajaran;
ü · Ruang untuk
pementasan
ü · Ruang bengkel
ü · Studio latihan
ü · Bilik Ensemble
ü · Studio reka bentuk
ü · Bilik pelajar
berkreatif / interaktif
ü · Bilik seminar /
persidangan dengan
ü kelengkapan IT/AV
ü · Bilik audio / visual
b. Makmal / Studio / PeralatanKomputer
/ Perisian
ü · Makmal komputer
dengan kemudahan internet dan perisian yang diperlukan.
ü · Reka Bentuk Bantuan
Komputer
ü (CAD)
ü · Perakaman suara /
editing /mixing
ü · Suntingan filem /
video
ü · Pengeluaran filem /
video
ü · Grafik digital
ü · Peralatan /
kelengkapan lain
c. Perpustakaan
ü · Buku yang berkaitan
dengan kandungan asas dan teras
ü · Teks, skor, skrip, lakon layar, catatan
ü · Alat bantu visual /
aural
ü · Jurnal / terbitan
berkala
ü · Bahan-bahan arkib
ü · Majalah Seni
Persembahan
ü · Pangkalan data
elektronik
ü · Sumber multimedia
LALUAN PENDIDIKAN BAGI KURSUS PENGAJIAN BIDANG SENI PERSEMBAHAN
Top 10 Casinos in Canada With Real Money Slots
ReplyDeleteIf you are 인천 휴게텔 looking 스피드 바카라 for a Canadian Casino site that is fun to play with a deposit bonus and 강원 랜드 떡 have a huge selection of slot 바카라총판양방 games, then it is time to 카심바